الکتروموتور برج خنک کننده برای به چرخش درآوردن فن یا پروانه کولینگ تاور مورد استفاده قرار می‌گیرد. کیفیت دینام برج خنک کننده رابطه مستقیمی بر توان تبرید دستگاه و سیستم هوارسانی دارد. برای انتخاب و تعیین یک موتور مناسب نیازمند طراحی و محاسبات اولیه هستیم. این معادلات شامل بررسی میزان حجم هوادهی و RPM در دقیقه میباشد. برای دستیابی به یک سامانه قدرتمند در برج خنک کننده باید تمامی نکات رعایت گردد. اما الکتروموتور برج خنک کننده در این دستگاه دارای انواع مختلفی است که گوناگونی دینام در نحوه انتقال قدرت برج به پروانه است. در این نمونه ما سه نوع انتقال دهنده قدرت را داریم که شامل : گریبکسی،کوپل مستقیم و کاهنده دور می‌باشند.

دو نوع پوست برای الکتروموتور کولینگ تاور وجود دارد پوسته باز و پوسته بسته . در نوع باز هوای محیطی داخل پوست شده و دینام برج خنک کننده را خنک می‌کند.  در نوع بسته هوای محیطی سطح خارجی پوسته موتور را خنک می‌کند. موتور با توان اسب بخار یا کسری از آن قابل دسترسی است. موتورهای باز به موتورهای ضد چکه ضد ترشح حفاظ دار و ضد هوا تقسیم می‌شوند. تنها فرق آن‌ها چیزی جز میزان حفاظت در برابر آب و دسترسی به قطعات موتور نیست. موتورهای ضد چکه به ندرت در برج‌ها بکار می روند و هرگز برای محیط‌های بیرونی مناسب نیستند. الزامات این نوع الکتروموتور برج خنک کننده و موتور ضد هوا مشابه است. موتورهای ضد هوا برای نصب در کنار جریان‌های مرطوب مناسب هستند. محفظه آن‌ها باید بزرگ‌تر باشد تا مانعی بر سر راه خروج ذرات معلق در هوا به وجود نیاید.

سیستم انتقال قدرت الکتروموتور به پروانه برج خنک کننده

نحوه انتقال قدرت الکتروموتور برج خنک کننده در برج مکعبی مخروطی به سه روش مهندسی امکان پذیر است. انتقال قدرت از نکات اولیه طراحی یک دستگاه خنک کاری میباشد. این انتقال میبایست با بررسی چندین آیتم اولیه نظیر قطر فن،جنس فن و اندازه بلیدها انجام شود. سه روش مرسوم در طراحی و ساخت سیستم گرنداننده پروانه برج خنک کننده گریبکسی،دایرکت درایو و کاهش دور می‌باشد. البته استفاده از هرکدام به اندازه برج خنک کننده هم بستگی دارد و نمیتوان برای یک کولینگ تاور ۵۰۰ تنی از سیستم دایرکت درایو استفاده نمود. زیرا وزن فن بالا بوده و باعث آسیب رساندن به موتور و خود پروانه می‌شود.انتخاب سیستم انتقال قدرت به توان مصرفی  موتور نیز متصل است. زیرا با توجه به این مهم نمیتوان الکتروموتور برج خنک کننده ۷٫۵ کیلووات با دور ۱۵۰۰ را برای فن ۸۵ سانت نصب نمود در این صورت سیستم غیر استاندارد میشود.

به صورت استاندارد بین المللی و جهانی که توسط کمپانی CTI طراحی شده است. در کولینگ تاورهایی با ظرفیت کمتر از ۸۰ تن تبرید الزامی برای استفاده از کاهش دور وجود ندارد. زیرا میتوان در این نوع برج خنک کاری از الکتروموتور برج خنک کننده با دور ۹۱۵ RPM استفاده نمود. در این روش که با نام دایرکت درایو یا کوپل مستقیم نامیده میشود. میتوان از فن پلی آمید استفاده نمود. اما در برج های ۱۰۰ تنی به بالا تا ۱۵۰۰ تن تبرید از سیستم کاهش دور یا تسمه پولی استفاده می‌شود. این سیستم ویژگیهای خاصی دارد. مهمترین آن افزایش و کاهش دور دینام برج خنک کننده به وسیله تسمه‌ها می‌باشد. که با تنظیم مناسب دور موتور حجم CFM مورد نیاز خنک کاری را تامین می کند.

انواع الکتروموتورهای بسته 

  1. الکتروموتور غیر تهویه‌ای (TENV)
  2. موتور فن خنک شو (TEFC)
  3. دینام هواخنک شو (TEAO)

چنین موتورهایی براحتی در دمای چهل ۴۰درجه سانتی‌گراد کار می کنند. ولی نباید دمای محیط از هشتاد ۸۰ درجه دمای احتراق گاز بعدی بیشتر باشد. 

موتورهای بسته در برج‌های خنک‌کننده مخروطی بکار می روند و موتورهای غیر تهویه‌ای فن خنک شو هوا خنک شو و ضدانفجار تقسیم می‌شوند. دو مورد اول به یک فن داخلی برای خنک شدن احتیاج دارند مورد سوم مثل مورد و دوم است ولی فن نیاز ندارند.  باید توسط منبع خارجی خنک شوند این‌گونه الکتروموتور برج خنک کننده برای محیط‌های پر از گاز گرد و غبار ماسه برف و رطوبت زیاد توصیه می‌شوند.  قابل نصب در محیط داخلی یا بیرونی هستند. ولی باید دینام برج خنک کننده از سرویس آب‌بندی و نصب خوب برخوردار باشند دریچه تخلیه برای آن‌ها ضروری است. موتورهای ضدانفجار یا احتراق باید به اتصال‌های تخلیه آب مجهز باشند. موتورهای ضدانفجار یا احتراق برای محیط‌های پرخطر مناسب‌اند. طبق آئین‌نامه ملی ماشین‌های الکتریکی پوسته الکتروموتور برج خنک کننده در برابر انفجار گاز بخار گردوغبار مقاوم است و از انفجار داخلی خود جلوگیری می کند.

بخش های دینام برج خنک کننده

  1. موتورهای القایی: سه فاز قفس سنجابی به صورت استاندارد در برج‌های خنک‌کننده بکار می روند. آن‌ها نیازی به کلید زغال یا خازن ندارند و به نگهداری کمتری نیاز دارند. موتور تک فاز خازنی با حداکثر توان هفت و نیم۷٫۵ اسب بخار در دسترس هستند.
  2. دینام برج خنک کننده دو سرعته: قابل دسترس و گشتاور آن‌ها نسبت مستقیم با سرعت دارد و معمولاً (۹۰۰ ۱۸۰۰ RPM ) یا همان دور در دقیقه است. موتورهای تک سیم پیچ رایج‌تر هستند زیرا سبک‌وزن ارزان‌تر از موتورهای دو سیم پیچ هستند. نصب الکتروموتور برج خنک کننده دو سرعت مستلزم ملاحظات خاص است که شامل کار فصلی یا سالیانه می شوند. وقتی دمای محیط خنک یا بار سیستم کم می شود از سرعت پایین موتور استفاده شود.  نتیجه آن چیزی جز کاهش هزینه انرژی و تعمیر و نگهداری نیست. فعالیت شبانه برج به سرعت پائین فن‌های دو سرعت احتیاج دارد.
  3. دینام الکتریکی با بازدهی زیاد: موتورهای پربازده مناسبی برای برج‌های خنک‌کننده وجود دارد که همگی استاندارد هستند. بازدهی آن‌ها متناسب با بزرگی ایشان است که همواره از بازدهی موتورهای استاندارد بیشتر است و صرفه جویی انرژی آن‌ها باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

عایق بندی الکتروموتور کولینگ تاور

کیفیت عایق الکتروموتور برج خنک کننده تاثیر زیادی بر طول عمر آن دارد. باید در برابر حرارت هوای آلوده رطوبت گرد و غبار و گازهای موجود در هوا تنش‌های انبساطی و انقباضی ارتعاش مکانیکی تنش الکتریکی مقاومت کند. رده‌های عایق‌بندی عبارت‌اند از: A.B.F.H رده‌های A و H به ترتیب کمترین و بیشترین دما را تحمل می‌کنند. دینام برج خنک کننده استاندارد از عایق رده B استفاده می کنند و برای حداکثر ارتفاع آن‌ها ۳۳۰۰ فوت در نظر می‌گیرد. موتورهای اسناندارد میتوانند دمای چهل ۴۰ درجه سانتی‌گراد تحمل نمایند. عایق رده F برای ارتفاع بیشتر و محیط‌های گرم‌تر است. این نوع الکتروموتور برج خنک کننده با کلاس حرارتی F بهترین کارایی را در عملکرد دارد. اعداد در IP الکتروموتور بیانگرسطح عایق بندی دستگاه است.

i.p 55 نشانگر دو آیتم است اولی بیانگر عایقبندی سطح گرد و غبار و دومی رطوبت آب که ۵۵ به معنای ضد نفوذ گردو غبار و ضد نفوذ قطرات آب میباشد.

دینام برج خنک کننده

خرید الکتروموتور برج خنک کننده

برای خرید الکتروموتور برج خنک کننده به بررسی دقیق از  نیاز توان تبریدی دستگاه و میزان شیف کاری کارخانه هستیم . اولین گام باید بدانید عموم الکتروموتورهای داخلی با توان کمتر از ۴ کیلوات IP 54 دارند. و این به معنای عایق نبودن کامل موتور است. ولیکن در الکترومورهای برج خنک کننده با برندهای زیمنس و روسی این نقص برطرف شده و تمامی موتورها با i.p 55 به بازار ارائه میگردد. گروه فنی مهندسی تجهیز صنعت تتا تامین کننده انواع الکتورموتور برج خنک کننده با ضمانت نامه کتبی ۲۴ ماهه می‌باشد. خرید دینام برج خنک کننده نیاز به دانش فنی سیالات دارد با مشاوره دقیق میتوانید با اطمینان از مجموعه تجهیز صنعت موتور دستگاه خود را خریداری نمایید.

ضمانت نامه دینام برج خنک کننده

گروه فنی مهندسی تجهیز صنعت تتا به عنوان تولید کننده انواع برج خنک کننده فایبرگلاس مکعبی و مخروطی این تضمین را میدهد. تمامی قطعات برج خنک کننده خود را اعم از الکتروموتور برج خنک کننده تا بدنه فایبرگلاس کولینگ تاور تا ۲۴ ماه معادل ۲ سال تقویمی ضمانت تعویض رایگان مینماید. مفاد این ضمانت نامه به این شرح است: چنانچه هر یک از قطعات برج خنک کننده خراب یا معیوب شود کمپانی تا ۲۴ ماه پس از تحویل برج. قطعه معیوب را برداشته و جایگزین آن موتور جدید ارسال می‌نماید . این فرایند تعویض توسط تکنسین‌های مجرب کمپانی انجام شده و هیچ هزینه‌ای را برای مشتریان گرامی در بر ندارد.  در هنگاه تحویل دستگاه کولینگ تاور یا دینام برج خنک کننده به تنهایی ضمانت نامه کتبی از کمپانی تجهیز صنعت به مشتری ارائه میگردد.

نصب الکتروموتور برج خنک کننده چگونه است؟

برای نصب و راه اندازی کولینگ تاور ابتدا باید اقداماتی برای آماده سازی دستگاه انجام داد. مهمترین این نکات اتصالات ورودی و خروجی آب و سیمکشی الکتروموتور برج خنک کننده می‌باشد. اگر به دنبال یادگیری نصب موتور هستید حتما این بخش را تا به انتها مطالعه نمایید. راه اندازی دینام برج خنک کننده بسته به نوع موتور و پلاک درج شده روی آن است. در بخشی به شما نشان میدهد که دستگاه تک فاز است یا سه فاز بعد از مشخص شدن باید به سرغ نوع سیم کشی در تابلو رفت. در انواع موتورها به دو دسته تقسیم میشوند روش ستاره یا روش مثلث . این نوع هم نیز در پلاک موتور درج شده که با رسم شکل همراه می‌شود. اگر تخصص در این مورد ندارید لذا توصیه می‌شود از کارشناسان و متخصصین این صنعت کمک بگیرید.

تست نهایی برج خنک کننده

 


نویسنده مطلب تجهیز صنعت تتا تولید کننده