الکتروموتور برج خنک کننده فایبرگلاس

الکتروموتور برج خنک کننده (دینام الکتروموتور کولینگ تاور) وسیله‌ای برای چرخیدن فن در برج خنک کننده می‌باشد و عموما این موتور ها دارای سه فاز هستند. کیفیت دینام برج خنک کننده رابطه مستقیمی بر توان تبرید دستگاه و سیستم هوارسانی دارد. برای انتخاب و تعیین یک موتور مناسب نیازمند طراحی و محاسبات اولیه هستیم که شامل بررسی میزان حجم هوادهی و RPM در دقیقه میشود. الکتروموتور برج خنک کننده در این دستگاه انواع مختلفی را دربرمی‌گیرد و تنوع دینام در نحوه انتقال قدرت برج به پروانه است. سه نوع انتقال دهنده قدرت وجود دارد که شامل : گریبکسی، کوپل مستقیم و کاهنده دور میباشد. شرکت تولید برج خنک کننده ارائه دهنده کلیه الکتروموتورهای زیمنس آلمان،موتوژن تبریز،پنتاکس ایتالیا و … جهت به کارگیری در برج خنک کن است.


انواع پوسته الکتروموتور برج خنک کننده

دو نوع گرید پوسته باز و بسته برای الکتروموتور کولینگ تاور وجود دارد. در مدل باز هوای محیط داخل پوسته شده و دینام برج خنک کن را خنک می‌کند. نوع بسته هوای محیطی سطح خارجی پوسته موتور را سرد می‌نماید و با توان اسب بخار یا کسری از آن قابل دسترسی است. الکتروموتورهای باز به موتورهای ضد انفجار، ضد ترشح حفاظ دار و ضد هوا تقسیم می‌شوند. همچنین از نظر میزان حفاظت در برابر آب و دسترسی به قطعات موتور با یکدیگر متفاوت‌اند. الکتروموتورهای ضد چکه به ندرت در برج‌ها بکار می‌روند و هرگز برای محیط‌های بیرونی مناسب نیستند. الزامات این نوع الکتروموتور برج خنک کننده و موتور ضد هوا با یکدیگر مشابه می‌باشد. موتورهای ضد هوا برای نصب در کنار جریان‌های مرطوب مناسب هستند و محفظه بزرگتری دارند.


سیستم انتقال قدرت الکتروموتور کولینگ تاور به پروانه 

نحوه انتقال قدرت الکتروموتور برج خنک کننده در برج‌های مکعبی و مخروطی به سه روش مهندسی امکان پذیر است. این جابجایی باید با بررسی چندین آیتم اولیه نظیر قطر فن،جنس پروانه و اندازه بلیدها انجام شود. سه روش مرسوم در طراحی سیستم گرداننده پروانه برج خنک کننده  وجود دارد که شامل گریبکسی،دایرکت درایو و کاهش دور می‌شود. استفاده از هرکدام به اندازه برج خنک کن نیز بستگی داشته و نمیتوان برای یک کولینگ تاور ۵۰۰ تنی سیستم دایرکت درایو را کار نمود. زیرا وزن فن بالا بوده و باعث آسیب رساندن به موتور و خود پروانه میشود. انتخاب سیستم انتقال قدرت به توان مصرفی موتور نیز متصل می‌باشد و نمیتوان الکتروموتور برج خنک کننده ۷٫۵ کیلووات با دور ۱۵۰۰ را برای فن ۸۵ سانت نصب نمود چرا که استاندارد نیست.


دینام  ۹۱۵ دور مناسب چه برج خنک کننده‌ای است

در کولینگ تاورهایی با ظرفیت کمتر از ۸۰ تن تبرید الزامی برای استفاده از کاهش دور وجود ندارد. چون استفاده از الکتروموتور برج خنک کن با دور ۹۱۵ RPM در برج خنک کن امکان پذیر است. این روش دایرکت درایو یا کوپل مستقیم نام داشته و می‌توان فن پلی آمید را در آن به کار برد. اما در برج های ۱۰۰ تنی به بالا تا ۱۵۰۰ تن تبرید از سیستم کاهش دور یا تسمه پولی استفاده می‌گردد. مهمترین ویژگی این سیستم افزایش و کاهش دور دینام برج خنک کن به وسیله تسمه‌ها میباشد. که با تنظیم مناسب دور موتور حجم CFM مورد نیاز خنک سازی را تامین میکند.


انواع الکتروموتور برج خنک کننده

موتورهای بسته‌ای که در برج‌ خنک‌کننده مخروطی بکار می‌روند به فن خنک شو، هوا خنک شو و ضدانفجار تقسیم می‌شوند. دو مورد اول به یک پروانه داخلی برای خنک شدن احتیاج دارند و دسته سوم همانند دومی بوده ولی به فن نیازی ندارند و توسط منبع خارجی خنک می‌گردند. این دسته از الکتروموتورهای برج خنک کننده برای محیط‌هایی که رطوبت زیادی دارند توصیه میشود و قابل نصب در فضای داخلی یا بیرونی هستند.حتما باید دینام برج کولینگ تاور از سرویس آب‌بندی و نصب خوب برخوردار باشد و همچنین وجود دریچه تخلیه برای آن‌ها ضرورت دارد. موتورهای ضدانفجار یا احتراق که مجهز به اتصال‌های تخلیه آب بوده و برای محیط‌های پرخطر مناسب‌اند. طبق آیین‌نامه ملی ماشین‌های الکتریکی پوسته الکتروموتور برج خنک کن در برابرمنفجر شدن گاز ،بخار،گردوغبار مقاوم است و از انفجار داخلی خود جلوگیری می کند.


دینام مناسب برای کولینگ تاور

  1. موتورهای القایی: نحوه به کارگیری این دسته به شکل سه فاز قفس سنجابی در برج خنک کن و کاملا استاندارد می باشد و نیازی به کلید ذغال یا خاذن نیست. همچنین موتور تک فاز خازنی با حداکثر توان ۷٫۵ اسب بخار قابلیت دسترسی دارد.
  2. دینام برج خنک کننده دو سرعته: دسترس و گشتاور آن‌ها نسبت مستقیم با سرعت دارد و معمولاً (۹۰۰ ۱۸۰۰ RPM ) یا همان دور در دقیقه است. موتورهای تک سیم پیچ رواج بیشتری دارند زیرا سبک‌تر و ارزان‌تر از موتورهای دو سیم پیچ هستند. نصب الکتروموتور برج خنک کننده دو سرعت مستلزم کار فصلی یا سالیانه می شود. وقتی دمای محیط خنک یا بار سیستم کاهش یابد از سرعت پایین موتور استفاده میگردد. که معمولا موجب کم شدن هزینه انرژی،تعمیر و نگهداری میشود. همچنین برای فعالیت شبانه در برج به گردش پائین فن‌های دو سرعت احتیاج است.
  3. دینام الکتریکی با بازدهی زیاد: موتورهای پربازده مناسبی برای برج‌های خنک‌کن وجود دارد که همگی استاندارد هستند. بازدهی آن‌ها متناسب با بزرگی و ظرفیت سنجیده شده که همواره بازدهی موتورهای استاندارد بیشتر است و نیاز بوده صرفه جویی انرژی آن‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد.

دینام برج خنک کننده فایبرگلاس


عایق بندی الکتروموتور برج خنک کننده

کیفیت عایق الکتروموتور برج خنک کننده تاثیر زیادی بر طول عمر آن می‌گذارد. یک عایق باید در برابر حرارت هوای آلوده،رطوبت گرد و غبار،گازهای موجود در هوا،تنش‌های انبساطی و انقباضی ارتعاش مکانیکی،تنش الکتریکی مقاومت کند. رده‌های عایق‌بندی عبارت‌اند از: A.B.F.H دسته‌ی A و H به ترتیب کمترین و بیشترین دما را تحمل می‌کنند. برای دینام برج خنک کن استاندارد از عایق رده B استفاده می‌شود. حداکثر ارتفاع آن‌ها ۳۳۰۰ فوت است که تا دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد را طاقت دارند. عایق رده F برای ارتفاع بیشتر و محیط‌های گرم‌تر کاربردی‌تر است و بهترین کارایی را دارد. اعداد در IP الکتروموتور بیانگر سطح عایق بندی در یک برج خنک کننده می‌باشد. آی پی ۵۵ نشانگر دو آیتم عایقبندی مقدار غبار و رطوبت آب یعنی همان ضد نفوذ بودن گرد و قطرات مایع میباشد.


ضمانت نامه دینام کولینگ تاور

شرکت برج خنک کننده به عنوان سازنده انواع برجهای فایبرگلاس مکعبی و مخروطی این تضمین را میدهد. تمامی قطعات برج خنک کاری خود را اعم از الکتروموتور برج خنک کن و بدنه فایبرگلاس کولینگ تاور تا ۲ سال ضمانت تعویض رایگان می‌نماید. مفاد این ضمانت نامه به این شرح است: چنانچه هر یک از قطعات برج خنک کن خراب یا معیوب شود کمپانی تا ۲۴ ماه پس از تحویل برج قطعه معیوب را برداشته و جایگزین آن را ارسال می‌نماید. فرایند تعویض توسط تکنسین‌های مجرب کمپانی انجام شده و هیچ هزینه‌ای را برای مشتریان گرامی دربر ندارد. هنگام تحویل دستگاه کولینگ تاور مدار باز یا دینام برج خنک کن ضمانت نامه کتبی از کمپانی شرکت به مشتری ارائه می‌گردد.


نصب الکتروموتور برج خنک کن چگونه است؟

برای نصب و راه اندازی کولینگ تاور ابتدا باید اقداماتی برای آماده سازی دستگاه انجام داد. مهمترین این نکات اتصالات ورودی و خروجی آب و سیمکشی الکتروموتور برج خنک کننده می‌باشد. راه اندازی دینام برج خنک کن بستگی به نوع موتور و پلاک درج شده روی آن دارد. در بخشی به شما نشان میدهد که دستگاه تک فاز است یا سه فاز بعد از مشخص شدن باید به سراغ نوع سیم کشی در تابلو رفت. نصب در انواع موتورها به دو دسته تقسیم شده و شامل روش ستاره یا مثلث میشود. این نوع هم نیز در پلاک موتور درج شده که با رسم شکل همراه می باشد. اگر تخصصی در این مورد ندارید توصیه می‌شود از کارشناسان و متخصصین شرکت برج خنک کننده کمک بگیرید.


نویسنده مطلب دکتر علی مرادی