15 دی 1399
4 views
نظر %

بدنه برج خنک کننده


بدنه برج خنک کننده عموما از موادی به نام فایبرگلاس تهیه می‌گردد که بسیار مقاوم است و در برابر تابش نور خورشید تغییر حالت یا رنگ بدنه زرد نمی‌شود. در گذشته بجای فایبر از ورق‌های فلزی یا گالوانیزه برای ساخته بدنه برج خنک کننده استفاده می‌گردید. نحوه نصب و کنار هم قرار گرفتن پنل‌ها و همچنین متریال سازنده هر کدام از آنها در کولینگ تاور بسیار حائز اهمیت می‌باشند. دلیل مهم بودن آن این است که برج بتواند انتقال جرم حرارت و فرآیند خنک سازی مجدد آب با هوا را به نحو کاملا درستی انجام دهد. در این مقاله هدف ما معرفی و تحلیل اجزای بدنه برج خنک کننده می‌باشد.


جنس بدنه برج خنک کننده

برای طراحی و تولید برج خنک کننده مصالح مختلفی به کار برده می‌شود که هر نوع از آن‌ها یک مزیت و ویژگی را دارا می‌باشند. برج خنک کاری از لحاظ جنس بدنه شامل برج‌های فلزی (گالوانیزه) ،بتنی (سایز یزرگ) و کامپوزیت‌های تقویت شده پلاستیکی (که برج فایبرگلاس از این مدل است) می‌باشد. در حال حاضر مناسب‌ترین و بهترین متریال جهت استفاده در بدنه برج خنک کننده جنس فایبرگلاس می باشد.به دلیل مقاومت بدنه کولینگ تاور بالا، عدم زنگ زدگی و اکسید شدن، نصب آسان و راحت، ضد خوردگی و رسوب، وزن کم و سبک، طول عمر زیاد، شست‌وشو راحت و عملکرد آرام آن می‌باشد. لازم به یادآوری بوده که سازه و اسکلت برج خنک کننده نقش محافظت از چرخش آب و تحمل نجهیزات و قطعات را دارد و باید از فایبرگلاس یا گالوانیزه آبکاری شده باشد.


تشتک برج خنک کن

مایع خروجی از پکینگ مدیا یا همان پرکن در قسمتی تحت عنوان تشتک که بین ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر عمق داشته و در قسمت انتهایی برج قرار دارد جمع آوری شده و به فرآیند مورد نظر منتقل می‌شود. جریان سیال از تشتک به بخش بالایی برج هدایت شده و توسط نازل‌های آبپاش روی لوله‌ی کویل توزیع و پاشش می‌شوند. تشتک جهت انتقال و جابجایی آب سرد بوده و عمدتا از جنس فایبرگلاس می‌باشد. هنگامی که مایع توسط برج اصلی خنک شده و وارد محیط تشتک می‌شودیک منبع آب جدید به حساب می‌آید و مجدد سیال از همین مکان به وسیله لوله‌های خروجی دوبار به سمت دستگاه می‌رود. در پایین‌ترین بخش این قطعه از بدنه برج خنک کننده پورت آب تخلیه نصب شده است.


ساخت بدنه برج خنک کننده


دیواره برج خنک کاری

دیواره یا پنل برج خنک کننده همان سازه اصلی بدنه برج می‌باشد که نقش محافظتی از کولینگ تاور را در برابر باد و گرد و غبار دارد. برای ساخت دیواره از دو متریال ترکیبی یک فایبرگلاس که الیاف حصیری و سوزنی بوده استفاده شده و این الیاف‌ها با به کارگیری ایروفتالیک قوام پیدا نموده و مستحکم می‌شود. ضخامت این قسمت در هنگام ساخت و طراحی بدنه بین ۶ تا ۱۰ میل سفارش شده است. جهت عایق‌بندی پنل‌ها با یکدیگر از چسب پلی اورتان را به منظور آب‌بندی و کیوم سازی داخلی به کار می‌برند. دیواره‌ها در بدنه برج خنک کننده بالای لوورها قرار گرفته و در برج‌های مکعبی در چهار طرف دستگاه ستون‌هایی برای متصل کردن پنل‌ها به هم تعبیه شده است. اما در کولینگ تاورهای مدور به علت شکل انحنایی برج دیواره خودش مستقیم اتصال دارد و با پیچ و مهره بر همدیگر کوپلینگ می‌شوند.


دهانه فن کولینگ تاور

بدنه برج خنک کننده در ظرفیت‌های متفاوت دارای دهانه فن بوده که پروانه برج خنک کننده و رینگ در داخل آن قرار می‌گیرد که تماما از جنس فایبرگلاس است که به راحتی قابلیت مونتاژ شدن را دارد. کمک شایانی به مکش فن‌ها کرده و موجب عملیات خنک شدن سریع آب می‌گردد. دهانه فن کولینگ تاور دارای نقش محافظتی از پروانه‌ها را دارد و از خوردگی و زنگ زدگی آن جلوگیری می‌کند. وجود این دهانه باعث شده که جهت افزایش مکش و ورود بیشتر هوا به داخل برج بشود زاویه تیغه‌های پروانه را بالا برد.


لوور بدنه برج خنک کننده


لوور برج خنک کننده

لوور موجود در بدنه برج خنک کننده عهده‌دار هدایت یا انتقال هوای رفت و برگشتی توسط دریچه یا ورقه‌های موازی بوده است. همچنین وظیفه جلوگیری از پرتاب آب به بیرون و مانع تششع مستقیم نور خورشید به فضای داخلی برج خنک کاری را دارد. لوور از ورود اجسام و ذرات خارجی به درون کولینگ تاور جلوگیری کرده و با ایجاد افت دبی استاتیکی موجب کم شدن مصرف انرژی الکتروموتور و پروانه می‌گردد. متریال لوورها در بدنه برج خنک کننده از پلیمر یا فایبرگلاس می‌باشد که در برابر رسوب و رطوبت نقش حفاظتی را ایفا می‌کند. لوور تشکیل شده از دستک لوور، نگهدارنده دسته و صفحات لوور می‌باشد. نام دیگر این قطعه پنجره‌های ورودی هوا هم نیز می‌باشد و جریان هوا به برج خنک کننده را بهبود بخشیده و تقویت می‌کند و عمر کاری برج را بالا می‌برد.


مونتاژ بدنه برج خنک کن

مونتاژ به معنای اتصال درست قطعات تشکیل دهنده برج در بدنه برج خنک کننده می‌باشد تا خنک کردن سیال به نحو صحیح صورت بگیرد. اگر طراحی و تولید قطعه‌های بدنه از فایبرگلاس باشد به راحتی قابلیت مونتاژ شدن را دارد. در واقعه بدنه کولینگ تاور که از فن استک برج خنک کن، بدنه برج . تشتک برج خنک کاری تشکیل شده است باید در کنار یکدیگر مونتاژ شده و به اتصال یابند تا سازه اصلی برج را به وجود آورند. عملکرد مونتاژ بسیار حائز اهمیت بوده و لازم است توسط مهندسین و کارشناسان حرفه‌ای انجام شود تا در عمل برج به مرور زمان هیچ خدشه و خللی وارد نشود.


نویسنده مطلب تجهیز صنعت تتا تولید کننده