تولید بدنه برج خنک کننده فایبرگلاس


بدنه برج خنک کننده عموما از متریال فایبرگلاس تولید می‌شود که بدنه را مقاوم می‌سازد و در برابر تابش نور خورشید برج خنک کننده تغییر حالت نمی‌دهد. در گذشته بجای فایبرگلاس از ورق‌های فلزی یا گالوانیزه برای ساخت بدنه‌های دستگاه استفاده می‌گردید. نحوه نصب و کنار هم قرار گرفتن پنل‌ها و همچنین جنس سازنده هر کدام از آنها در برج خنک کن حائز اهمیت می‌باشند. دلیل مهم بودن آن این است که برج خنک کننده بتواند انتقال جرم حرارت و فرآیند خنک سازی مجدد آب با هوا را کاملا درست انجام دهد. طراحی و ساخت یک بدنه مقاوم نیاز به محاسبات دقیق و جامعی دارد.لیکن در همین باب مهندسین شرکت برج خنک کننده تاکنون توانسته‌اند ۵ قالب متفاوت از یکدیگر را طراحی و به مرحله تولید برسانند.


جنس بدنه برج خنک کننده

برای طراحی برج خنک کننده مصالح مختلفی به کار برده می‌شود که هر نوع از آن‌ها یک مزیت را دارا می‌باشند. برج خنک کن از لحاظ جنس بدنه شامل  انواع مختلفی میباشد که به شرح ذیل اعلام میگردد:

  • برج‌های فلزی (گالوانیزه)
  • بتنی (سایز یزرگ)
  • کامپوزیت‌های تقویت شده (فایبرگلاس)

در حال حاضر مناسب‌ترین و بهترین متریال جهت استفاده در بدنه برج خنک کننده جنس فایبرگلاس می باشد. این متریال منحصر به فرد دارای مزایای بسیاری است که در ادامه به آن میپردازیم.

  1. مقاومت بالا
  2. ضد رسوب
  3. قابل ترمیم
  4. تحمل حرارت تا مرز ۱۲۰ درجه سانتیگراد
  5. .نصب راحت و آسان
  6. حمل سبک
  7. قابل شستشو با اسیدهای مخصوص

این مزیت ها از برج خنک کننده فایبرگلاس دستگاهی بی نقص با عملکرد عالی را به ما ارائه میدهد.همچنین در این کارخانه کلیه قطعات شامل ۲۴ ماه گارانتی طلایی بوده که گواه از محصولی با کیفیت است.برای خرید و مشاوره بدنه میتوانید با کارشناسان شرکت برج خنک کننده تماس حاصل فرمایید.


انواع قطعات بدنه برج خنک کننده چیست؟

بدنه شامل بخش‌های متفاوتی است و هریک از این قسمت‌ها در برج خنک کننده کاربردی مشخص دارد.به عنوان مثال فن استک بخش نگهدارنده موتور و دیگر تجهیزات پروانه میباشد.برای هر قسمت ضخامتی استاندارد تعریف شده که باید رعایت شود و طبق اصول مهندسی ساخته شوند. اگر بخواهیم هر عضو بدنه را به صورت مجزا توضیح دهیم موارد ذیل را در بر می گیرد.

  • تشتک
  • فن استک
  • پنل دسترسی
  • ستون ها
  • دیوارهای اصلی 
  • لوور برج خنک کننده

تشتک برج خنک کن

مایع خروجی از پکینگ مدیا برج خنک کننده یا همان پرکن در قسمتی تحت عنوان تشتک که بین ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر عمق داشته و در قسمت انتهایی بدنه برج قرار دارد جمع آوری شده و به فرآیند مورد نظر منتقل می‌شود. جریان سیال از تشتک به بخش بالایی برج هدایت شده و توسط نازل‌های آبپاش روی لوله‌ی کویل پاشش می‌شوند. تشتک جهت انتقال و جابجایی آب سرد بوده و عمدتا از جنس فایبرگلاس می‌باشد. هنگامی که مایع توسط برج اصلی خنک شده و وارد محیط تشتک می‌شود. یک منبع آب جدید به حساب می‌آید و مجدد سیال از همین مکان به وسیله لوله‌های خروجی دوبار به سمت دستگاه می‌رود. در پایین‌ترین بخش این قطعه از بدنه برج خنک کننده پورت آب تخلیه نصب شده است.


دیواره برج خنک کننده

دیواره یا پنل برج خنک کن سازه اصلی بوده که نقش محافظتی در برابر باد و غبار دارد. برای ساخت دیواره از دو متریال ترکیبی یک فایبرگلاس که الیاف حصیری و سوزنی بوده استفاده می‌شود. این الیاف‌ها با به کارگیری ایروفتالیک قوام پیدا نموده و مستحکم می‌شوند. ضخامت این قسمت در هنگام ساخت و طراحی بدنه بین ۶ تا ۱۰ میل برای برج خنک کننده سفارش شده است. جهت عایق‌بندی پنل‌ها با یکدیگر  چسب پلی اورتان را به منظور آب‌بندی به کار می‌برند. دیواره‌ها در بدنه برج خنک کننده بالای لوورها قرار گرفته و در برج‌های مکعبی در چهار طرف دستگاه ستون‌هایی برای متصل کردن پنل‌ها به هم تعبیه شده است. اما در برج خنک کننده‌های مدور به علت شکل انحنایی برج دیواره خودش مستقیم اتصال دارد و با پیچ و مهره بر همدیگر کوپلینگ می‌شوند.

نقش پنل دسترسی در دیوار کولینگ تاور چیست؟ برای مطالعه این مطلب بروی لینک تعمیر برج خنک کننده کلیک نمایید.


دهانه فن برج خنک کن 

بدنه برج خنک کننده در ظرفیت‌های متفاوت دارای دهانه فن بوده که پروانه برج و رینگ در داخل آن قرار می‌گیرد. که تماما از جنس فایبرگلاس است که به راحتی قابلیت مونتاژ شدن را دارد. کمک شایانی به مکش فن‌ها کرده و موجب عملیات خنک شدن سریع آب می‌گردد. دهانه پروانه برج خنک کننده نقش محافظتی از پروانه‌ها را دارد و از خوردگی و زنگ زدگی آن جلوگیری می‌کند. وجود این دهانه باعث شده که جهت افزایش مکش زیاد شود. همچنین هوای بیشتری به داخل برج وارد شود و زاویه تیغه‌های پروانه را بالا برد.


لوور برج خنک کننده

لوور موجود در بدنه برج خنک کننده عهده‌دار انتقال هوای رفت و برگشتی توسط ورقه‌های موازی بوده است. وظیفه جلوگیری از پرتاب آب به بیرون و مانع تششع مستقیم نور خورشید به فضای داخلی برج را دارد. لوور از ورود اجسام و ذرات خارجی به درون کولینگ تاور جلوگیری می‌کند. و با ایجاد افت دبی استاتیکی موجب کم شدن مصرف انرژی الکتروموتور و پروانه می‌گردد. متریال لوورها در بدنه کولینگ تاور از پلیمر یا فایبرگلاس می‌باشد که در برابر رسوب و رطوبت نقش حفاظتی دارد. لوور برج خنک کننده تشکیل شده از دستک لوور، نگهدارنده دسته و صفحات لوور می‌باشد. نام دیگر این قطعه پنجره‌های ورودی هوا بوده و جریان هوا به برج خنک کننده را بهبود بخشیده و عمر کاری آن را بالا می‌برد.


منتاژ و تولید بدنه برج خنک کننده فایبرگلاس


مونتاژ بدنه برج خنک کن

مونتاژ اتصال درست قطعات تشکیل دهنده برج در بدنه برج خنک کننده می‌باشد تا خنک کردن سیال درست صورت بگیرد. اگر طراحی و تولید قطعه‌های بدنه از فایبرگلاس باشد به راحتی قابلیت مونتاژ شدن را دارد. بدنه کولینگ تاور از فن استک برج خنک کن، بدنه برج و تشتک برج خنک کاری تشکیل شده است. باید در کنار یکدیگر مونتاژ شده و به هم اتصال یابند تا سازه اصلی برج را به وجود آورند. عملکرد مونتاژ حائز اهمیت بوده و لازم است توسط مهندسین حرفه‌ای انجام شود تا در عمل برج خدشه وارد نشود. شرکت فنی مهندسی برج خنک کننده فایبرگلاس می‌تواند شما را در این کار راهنمایی کند.

برای دیدن ویدیو ساخت و تولید بدنه بر روی لینک آپارات کلیک نمایید.


نویسنده مطلب دکتر علی مرادی