6 دی 1399
10 views
نظر %

تعمیر برج خنک کننده


تعمیر برج خنک کننده یا سرویس کولینگ تاور یکی از امور نگهداری و آورهال Overhaul هرساله است که باید حتما در ابتدای فصل گرما تعمیرات برج خنک کننده انجام گیرد. این بخش شامل موارد بسیاری می‌شود که در این مقاله برای هر واحد از کولینگ تاور توضحات مفصل ارائه نموده‌ایم. برج خنک کن دستگاهی است که با آب کار میکند و عموما در نوع مدار باز یا کانتر فلو سیال مایع به صورت مستقیم وارد کولینگ واتر می‌شود. آب‌ها دارای سختی بسیاری هستند زیرا از چاه عمیق مکش شده و مفدار زیادی املاح معدنی مانند منیزیم و کلسیم را وارد برج میکنند. این مواد موجب ایجاد رسوب شده و باعث خرابی دستگاه می‌شوند. برای جلوگیری از خسارات احتمالی به قطعات  هر یکساله کولینگ تاور نیز به سرویس و تعمیر برج خنک کننده دارد.


تعمیرات برج خنک کننده شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

برای ساده سازی امور تعمیرات برج خنک کننده باید لیستی از انجام سرویس بخش‌های مختلف تهیه نمایید. این کار کمک میکند تا به صورت کلی و کاملا دقیق تمام دستگاه را تعمیر کنید. برای شروع از چک کردن اتصالات آبی و سپس روانکاری فن برج خنک کن را بررسی کنید. حال میتوانید سیستم آبرسانی یا به اصطلاح نازل را مورد بازرسی قراردهید. در انتها سطوح خنک کننده و چکه گیرها بررسی شود تا از سالمی آنها اطمینان حاصل فرمایید. البته تعمیرات کولینگ تاور بسته به نوع هندسه و شرکت سازنده دستگاه مقداری متفاوت است. زیرا راه‌های دسترسی و برخی قطعات انحصاری همان شرکت مبدا هستند که نمیتوانید بدون اطلاع دستگاه را سرویس کنید. چرا که در صورت داشتن گارانتی و اقدام به تعمیر برج بدون هماهنگی شذکت سازنده ضمانت نامه شما باطل میگردد.


تعمیر پکینگ کولینگ تاور

پکینگ برج خنک کن یکی از قطعات پر استحلاک و بسیار حساس کولینگ تاور می‌باشد. چرا که این قطعه به سرویس و نگهداری دائم احتیاج دارد و باید در بازه ۶ ماهه یک بار شستشو شود.این عمل در صورت منظم انجام شدن کار تا ۴۰ درصد عمر قطعه را افزایش میدهد. در غیر این صورت عدم توجه به این مورد میتواند موجب خرابی دیگر بخش‌های دستگاه شود. درنتیجه کولینگ تاور نیاز به تعمیر و یا تعمیرات اساسی برج خنک کننده پیدا میکند.


تعمیر برج خنک کننده


تعمیر و سرویس پروانه برج خنک کننده

پروانه برج خنک کن به وسیله موتورهای الکتریکی سه فاز میچرخند همین عامل موجب استحلاک بالا در آنها شود. دومین نکته ایجاد رطوبت مستقیم با هاب و تسمه فن میباشد که به مرور ایجار اثر زنگزدگی میگذارد. در گذر زمان با بی توجهی پرسنل پروانه خراب شده و نیاز به تعمیر برج خنک کننده دارد. البته با اقدامات پیشگیرانه و فنی میتوان تا ۵۰ درصد از این قبیل اتفاقات چلوگیری نمود. برای تعویض فن ابتدا وسیله‌ای به نام پمپ هیدرولیکی احتیاج دارید تا با آن هاب را از شفت جدا کنید. سپس با پولیش قسمت‌های زنگرده را جلا ببخشید. حال وقت آن است تا تسمه و کاهنده دور روانکاری شوند و گریس کارش شده باشند.


سرویس نازل برج خنک کن

در برخی کولینگ تاورها از نازلهای پلی پروپیلن استفاده گردیده است. این دسته از افشانکها نیازی به تعویض ندارند و میتوانید آنها را در صورت مشاهده رسوبات با اسیدهای مخصوص شستشو داده و مجدد در محل خود قرار دهید. اما اگر غیر از این بود در صورت نگهداری اصولی هر ۶ ماهه باز کرده و با فشار آب جت واشر سرویس برج خنک کننده انجام بدهید. اگر مدت زمان بسیاری از بازدید دوره ای بگذرد و رسوبات کاملا بر روی قطعه جمع شده باشید دیگر نمیتوان نازل را تعمیر کرد. تعمیرات برج خنک کننده در هر بخش مدت زمان مشخصی دارد اگر از مود آنها بگذرد ناچار به تعویض قطعات خواهید بود.


 


نویسنده مطلب تجهیز صنعت تتا تولید کننده