14 آبان 1399
64 views
نظر %

هیتر برج خنک کننده قطعه‌ای برای مانع از یخ زدگی آب مخزن کولینگ تاور در زمستان می‌باشد. سرمای بسیار زیاد در برخی از مناطق کشور در فصل سرما معضلی برای سیستم‌های خنک کاری سیالاتی نظیر کولینگ تاور است. تنها راه حلی که در میان مهندسان مطرح بوده است. استفاده از مواد ضدیخ برای برج بوده اما این مواد معایبی دارد مانند افزایش غلظت آب . این عامل سبب کند شدن گردش مایع در مدار میشود. اما هیتر برج خنک کننده با نصب در قسمت تشتک (مخزن ذخیره آب) مانع از انجماد سیال می‌گردد. همچنین دیگر نیازمند مواد افزودنی آب وجود ندارد و رقیق بودن مایع حفظ می‌گردد. با هیتر سامانه در زمستان و تابستان دمای آب برج را در یک محدوده با کمک هیتر کولینگ تاور نگه میدارد. با این وجود یک آپشن در کولینگ تاور محسوب شده و با درخواست مشتری تولید کننده نصب می‌نماید.

المنت برج خنک کننده با برق کار میکند و می تواند در دو فاز یک و سه فعالیت نماید. لازم است بدانید این تجهیز تنها برای برج مورد استفاده نمی‌باشد بلکه در انواع سیستم‌های مخزنی قابل نصب است. از دیگر مصارف صنعتی آن مخازن آب در کارخانه‌جات است. برق مستقیم در لوله‌های مسی هیتر در جریان است. الکتریسیته رسانه برق انرژی گرمایی از خود منتشر می کند.بدین صورت گرما از کویل مسی به سیال مایع انتقال می‌یابد و در مدت زمان مشخص آب گرم می‌شود. با توجه به یکپارچه بودن تابلو میتوان به هیتر برج خنک کننده برنامه از پیش تنظیم شده داد. با این روش دمای آب را به نسبت نیاز خط تولید بالا میبرید. سپس به صورت اتوماتیک المنت برج خنک کننده خاموش ده تا زمانی که مجدد کاهش گرمای آب توسط حسگر قطعه به تابلو برق اعلام گردد.

هیتر برج خنک کننده

نصب هیتر برج خنک کننده

هیتر کولینگ تاور را میتوان جهت نصب در برج‌های خنک کن فایبرگلاس در تشتک جایگذاری نمود. ابتدا می بایست با گرد بر به اندازه المنت برج خنک کننده برشی در کولینگ تاور ایجاد کرد. توجه نمایید برش را با اندازه گیری دقیق ۵ سانتیمتر بالا تر از کف مخزن انجام دهید. بعد رزوه‌ای در فایبر ایجاد کنید تا بتوان در راستای محکم کاری و عایق بندی قطعه را به بدنه متصل نمود. با توجه به تمامی این مراحل اگنون زمان ترمیم تشت جهت رفع نفوذ آب به بیرون دستگاه است. پس اکنون با مقداری رزین و الیاف خام محدوده آسیب دیده را ترمیم می کنیم. حال نوبت به اتصالات برقی هیتر برج خنک کننده رسیده است که میبایست به تابلو برق اصلی متصل کرد. برای این کار توصیه می‌شود حتما از افراد متخصص در این زمینه مشورت و کمک بگیرید. زیرا در صورت بروز حادثه میتواند خطرات جان داشته باشد.

در بعض از دستگا‌ها پس از مدتی این قطعه معیوب شده و دیگر بازدهی نخست را ندارد. در این حال تعویض المنت برج خنک کننده بسیار راحتر از نصب اولیه هیتر است.

انواع هیتر کولینگ تاور

المنت برج خنک کننده در بازار دارای انواع گوناگونی با ولتاژهای بسیار است. همچنین در این میان برندهای مختلفی از سایر کشورها دیده می‌شود. انتخاب یک قطعه برقی که با ۳ فاز مستقیم کار میکند مقداری حساس است. گروه فنی مهندسی تجهیز صنعت تتا تامین کننده انواع قطعات برج خنک کننده به شما در خرید هیتر کولینگ تاور کمک مینماید. به طور معمول مناسب ‌ترین نوع هیتر با ولتاژ ۲۵۰ الی ۴۰۰ میباشد. در این بین پیشنهاد میگردد تا از نوع اروپایی حدالامکان با برندهایی ایتالیایی کار نمایید. کیفیت محصول در مرور زمان مشخص میشود و با توجه به تجربه این برند کار آمیدترین تا به حال بوده است. هیتر برج خنک کننده از جمله قطعات پر خطر بوده و نسبتا زود خراب میشوند.

خرابی المنت برج خنک کننده از چیست؟؟

یکی از شایع‌ترین قطعاتی که در صنعت دچار عیب و خرابی کامل میشود المنت کولینگ تاور است. علت‌های زیادی برای معیوب شدن قطعه وجود ندارد و حال به برخی از این علل می‌پردازیم. چرا که شاید با برخی از اقدامات پیشگیرانه بتوان جلوی خسارات احتمالی را گرفت. رسوبات در آب‌های صنعتی و شهری با بروز یکسری عامل‌های طبیعی و بشری در حال رشد داخل سلولهای آب هستند. سختی سیال شاید به چشم انسان دیده نشود ولیکن در آب‌ها وجود دارد. املاح معدنی زمین که عموما نمک و کربن هستند باعث ایجاد اثر رسوبگذاری داخل تشک برج می‌شوند. این آیتم آسیب زیادی به قطعات داخل از جمله هیتر برج خنک کننده وارد می کند. توصیه میشود با دانستن این بخش باید برای جلوگیری از خرابی المنت هر شش ماه یک بار سرویس و رسوب ذایی شود.

جریان الکترسیته یکی دیگر از جندین عامل معیوب شدن هیتر کولینگ تاور می‌باشد. چرا که جریان برق انرژی گرمایی از خود تولید میکند با مرر زمان این دما علتی بر خراب شدن قطعات داخلی هیتر نظیر بخش‌های پلاستیکی آن دارد. در نتیجه ذوب شده و دیگر امکان استفاده از آن وجود ندارد. برای پیشگیری از این مشکل باید در همان دوره شش ماهه بخش اتصالات سیم داخلی قطعه تمیز شود. زیرا علت افزایش سطحی گرمای سیم‌ها فشار و بار مضاعف گفته شده است.

جنس هیتر برج خنک کننده چیست؟

تمامی المنت برج خنک کننده از یک فلز نمی‌باشد و بخشهای آن از آلیاژ مختلفی مونتاژ شده است.برای ایجاد سازی رسانا در کویل خود باید از دونوع فلز بهره گرفت چراکه استیل و مس بیشترین رسانا را در انواع فلزات دارند. لوله های مسی این وظیفه را در هیتر برج خنک کننده انجام میدهند. این بخش به مهره‌ای برنجی یا بالاترین مقدار آلیاژی متصل میگردد که توسط آن به بدنه دستگاه رزوه می‌شود. بخش مرکزی و هسته پردازنده داخلی با متریال استیل طراحی شده که ضد رسوب است. علت بعدی انتخاب این فلز تحمل دمایی بالا و نقطه ذوب بیشتر می‌باشد. برای زیبا سازی و محافظت از اتصالات داخلی هیتر کولینگ تاور در پوشی از جنس ABS تعبیه شده است. تا آسیبی به مدار وارد نشود و از برق گرفتگی احتمالی جلوگیری کند. تحمل دمایی این مواد تا ۹۰ درجه سانتی‌گراد بوده که اغلب از همین ناحیه دچار آسیب می‌شود.

نکات تکمیل هیتر کولینگ تاور

توصیه اول :توجه داشته باشید این وسیله مناسب برای برج‌های خنک کننده مدار باز و کانترفلو می‌باشد. مطلقا قابل استفاده برای برج‌ خنک کننده هیبریدی نیست و آسیب جدی به سیکل مدار بسته وارد میکند. چراکه این کولینگ‌ها میتواند در فصول سرد بدون آب کار کرده و نیازی به این گونه ابزارها برای ثابت نگه داشتن سیال ندارند.

توصیه دوم: توجه کنید که تهیه این وسیله نیاز به محاسبه حجم آب قابل گرم شدن دارد. لذا برای هر دستگاه متفاوت بوده و بسته میزان دبی درگردش و آب ساکن در مخزن باید انتخاب شود.


نویسنده مطلب تجهیز صنعت تتا تولید کننده